Snik snak + Vlog

Scrapbook: Lefkas

Vi alle kender scrapbøgerne, der ligger i bunkevis derhjemme. Bøgerne som er fyldt med minder fra ens barndom og vigtige begivenheder. Når man bladrer fra side til side kan man med et smil på læben og et grin her og der, lade øjnene rulle hen over massevis af billeder og kortfattede tekster.

Desværre tror jeg det er de færreste der får fremkaldt billeder i dag – hjemme hos os er det flere år siden vi sidst har lavet en scrapbog. Så jeg fik idéen om at lave en scrapbog herinde og tænkte at det måske faldt i nogens interesse at kigge med. Hvis det er tilfældet, så god kigge- og læselyst!

(Husk du kan trykke på billederne og se dem i større version)

Dagene blev flittigt brugt på at slappe af på stranden. Når kl. slog eftermiddag, vidste bartenderne (vores græske venner) at det var tid til frappé. Den smager SÅ godt og er simpelthen et must i den græske varme. Men når jeg ikke lå og blev kølet af den iskolde frappé og ikke var til at finde på solsengen, pjaskede jeg rundt i vandet som en tosset vandhund. (Ikke tosset på den vrede måde! Måske nærmere betegnet “som en ovenud lykkelig vandhund)

Ved siden af hotellet ligger en hyggelig græsk restaurant – Kalypso, hvor man kan sidde på stenstranden og nyde en græsk traditionel ret.

Billederne er taget fra Meganisi færgen, der flere gange dagligt sejler til og fra Nidri havn og øen Meganisi. På billedet til venstre kan man lige ane Perigiali bugten, hvor vores hotel ligger.

Her ses Meganisi færgen med kurs mod Nidri Havn og palmerne på havnepromenaden.

En af dagene lejede vi en speedbåd og sejlede rundt blandt øerne. Vi kastede anker ved Meganisi og hoppede i vandet fra båden. Der var så smukt og det var en fed oplevelse at svømme i det dybe klare vand!

Så var der lige den græske krise, ikke? Godt nok jeg har skrevet en større opgave og gået til eksamen om den græske økonomi til et 12-tal, men dette må da uden tvivl være grækernes svar på Strandvejen nord for København. Jeg kan da kun drømme om at have en lækker villa direkte ud til vandet med privat bådbro dernede.

“Welcome Stephanie and family. From me and all the staff – Enjoy your evening here with us at L’approdo.” Denne velkomst fik vi hver aften på min yndlings restaurant i Nidri Havn. Som den eneste restaurant på havnepromenaden, kan man sidde helt ud til vandkanten. Her kan man nyde både italienske og græske specialiteter og følge solens sidste stråler hen over bjergtoppene, mens den langsomt dvaler ned ved Lefkas’ vestkyst. Når mørket falder på kan man nyde den smukke stjernehimmel og måske – hvis man er heldig, få øje på et stjerneskyd. Lyder jeg fascineret? Det kan ikke beskrive min begejstring – jeg elsker dette sted!

Efter 10 minutters gågang mellem bjergene, kommer man til Nidris kendte vandfald. Man kan ikke undgå at få lidt sved på panden, men så er det godt man kan tage en hurtig dukkert i det kølige vand. Til højre ses det yderste punkt af stranden i bugten, hvor store træer er vokset ned i vandet. Naturen er virkelig fantastisk!

Er man på Lefkas skal man opleve én af de større strande. Her er vi på Kathisma stranden, der ligger på vestkysten ud mod åbent hav. Her er vandet isblåt og hvis vejret er windy – så er bølgerne vilde!

Et vildt uvejr med torden og regnskyld den sidste aften, efterlod en stille og grå morgen. En udsigt vi trods flere års ferier på Lefkas, ikke havde oplevet før sidstedagen. Sjovt som gråvejr kunne afskrække folk fra stranden og gaden – godt grækerne ikke bor i Danmark!

På sidstedagen klarede det heldigvis op om eftermiddagen, så vi kunne tage en sidste dukkert i det varme og klare vand, inden turen gik hjemad om aftenen. På billedet til højre kan man se øen Skorpios, som jeg nævnte i forrige indlæg. Dette er øen som Onassis købte. På toppen af øen ses en helipad, som han byggede til sin helikopter.

Tak for at du ville kigge med og læse lidt om min ferie. Hvis du endnu ikke har set min vlog fra rejsen, så kan du se den herunder!