Spa i Svensk idyl

Instagram: En sørgelig trend

Som titlen på dette indlæg indikerer, så handler det i dag om Instagram. Jeg har længe gået og grublet over et emne, som jeg har bemærket har påvirket mig mere end jeg havde troet det ville i første omgang. Personligt er jeg ikke typen der hverken bruger energi eller tid på at blande mig i andres liv og hvad de foretager sig. Jeg er heller ikke den misundelige type, som ser andres succes som noget jeg kunne have haft og som et tab for mig. Dette vil jeg gerne have I har med i baghovedet når I læser dette indlæg, hvor jeg nok kommer til at lyde en anelse bitter – for det er jeg.. 

Det er ingen hemmelighed at algoritmen på IG har sat sit præg og virkelig er til gene for alle os der elsker at bruge det sociale medie. Hvis der er nogle af jer derude der sidder og ikke ved hvad algoritmen er i forbindelse med IG, så betyder det at ens content (dvs. billeder/videoer/stories) kun kommer ud til en vis procentdel af ens reelle følgeskare. De fleste kan vel regne ud at dette er frusterende og ja, det er det da også i den grad! Tag f.eks. mig. Jeg lægger meget arbejde i at udarbejde mit content og jeg elsker at være kreativ og få respons på det jeg deler. Men alligevel er det tydeligt for mig, at algoritmen sætter en stopper for hvor mange der automatisk får lov at se mit content – på trods af at de følger mig. Dette er noget jeg må lære at leve med, da det er et af vilkårene for at være på IG og det er gældende for alle profiler uanset størrelse. Noget andet jeg har svært at ved forstå og som rent ud sagt gør mig bitter, er det som er opstået i kølvandet på algoritmen.

Her tænker jeg på den sørgelige trend som jeg refererer til i titlen. Jeg har lagt mærke til at en del influencers snyder sig til højere engagement ved at benytte sig af og købe falske likes og følgere. Det er fordelagtigt fordi deres profiler fremstår større og derved øger interessen for virksomheder der leder efter potentielle samarbejdspartnere. Disse profiler har enten købt sig til følgere og likes, er tilmeldt systemer hvor profiler automatisk liker deres billeder eller er med i diverse pods, som er grupper hvor man skal like og kommentere ethvert billede som et medlem af gruppen deler. Dette er ikke en organisk interaktion and I’m sorry to say it, but it’s obvious..

Spot en snyder

Hvis man vil spotte en snyder på IG er der to simple måder at gøre det på. Den ene er at gå ind og undersøge en profils følgere og den anden er at undersøge hvem der liker personens billeder. Når man går ind på en profils følgerliste og ruller ned, er det tydeligvis falske følgere hvis; de har mærkelige brugernavne, underlige profilbilleder som kendte personer eller husdyr og derudover ingen billeder men følger en masse profiler). Den anden måde at spotte en snyder på, er hvis personen får uhyrlig mange likes på utrolig kort tid. Her er det tit også underlige spam-profiler eller andre erhvervsdrivende profiler som er tilmeldt disse autolikes systemer.

Hvorfor har jeg et problem med det?

Det er egentlig ret simpelt, hvorfor jeg har et problem med det. Det er simpelthen fordi jeg synes det er unfair. Det svarer til at snyde til en eksamen eller at dope sig i hvilken som helst sport, kun for at præstere bedre udadtil. Det er snyd og bedrageri og jeg synes ikke det finder sted i hverken sportsverden eller i bloggerbranchen. Man snyder ikke kun sig selv, men også de virksomheder man samarbejder med. Alt det engangement man får på sin IG profil, viser sig tydeligt at være forfalsket så snart et samarbejde kun har genereret en minimal trafik (eller salg) end hvad det havde været estimeret til. Heldigvis er der mange virksomheder som er begyndt at bede om dataindsigt på ens sociale medier, før et samarbejde bliver etableret. Men der er stadig mange som kaster sponsoreret tøj og honorar efter influencers, som i princippet ikke lever op til de egentlige krav en virksomhed nu må have i forhold til at udvælge sine samarbejdspartnere.

Noget andet er, at det er unfair over for ens med-influencers eller såkaldte konkurrenter. Men det ved jeg nu ikke engang om jeg vil kalde det, for kan man være i samme liga og dermed konkurrenter, når ens ‘succes’ er baseret på et mere eller mindre falsk grundlag? Jeg kan personligt mærke at det påvirker min motivation til at bruge tid på at udarbejde kreativt content til min profil. Det gør mig frustreret når jeg deler et billede, som jeg har lagt mange kræfter i, der opnår et engagement som algoritmen nu tillader. Samtidig med at profiler med enten færre følgere eller tilsvarende, får uhyrligt mange likes og visuelt klarer sig langt bedre end mine billeder. Her tænker jeg udelukkende på antallet af likes. Nej, det er slet ikke fordi jeg er misundelig. Jeg kunne jo også bare snyde mig til likes og pludselig få dobbelt af hvad jeg organisk set får. Men der går min grænse.

Min mening med dette indlæg er ikke at brække mig udover folk som benytter sig af de nævnte eksempler. Måske til dels, det ved jeg ikke. I skrivende stund kan jeg mærke at jeg er ret bitter mens jeg sidder her med min morgenkaffe foran computeren. Jeg tvivler på at det er min kaffe der er noget galt med.

Jeg vil meget gerne høre jeres synspunkter på dette emne, om det er noget der påvirker jer og jeres motivation på IG? Jeg håber virkelig at dette indlæg kan være med til at sætte fokus på det ‘bedrageri’ der foregår derinde. Jeg håber også at det kan få folk til at tænke sig om en ekstra gang, om det er dét værd at snyde? I sidste ende snyder man bare sig selv, sine faktiske følgere og samarbejdspartnere – og hvad har man så?

Jeg slutter indlægget her.

Kommentarer modtages med kyshånd! Hav en rigtig dejlig dag <3

Steph

6 kommentarer

  • Emilia L

    Hej Stephanie!
    Super godt skrevet:-) Jeg er enig i det, men samtidig må man bare sige at det simpelthen er så smart… Jeg prøvede det én enkel gang, og det gav mig sindssyg mange ÆGTE følgere og mine “fake” likes kommer løbende i minuttet. Har fået sponsoreret en masse ting… alt i alt er det altså skræmmende nok det værd “at snyde”… Brugte noget der hedder https://autolikes.dk

    Knus Emilia

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Stephanie

      Hej Emilia, tak for din kommentar! Spændende med en anden vinkel på emnet. Knus

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Super godt skrevet smukke. Jeg er enig i, at man kun snyder sig selv ved at købe likes og følgere. Jeg ved at det er en hård branche, og jeg tror virkelig folk bliver desperate i deres søgen efter succes, når de køber likes og følgere. Men hvor må det være sørgeligt at vide at alle de følgere man har (købt) rent faktisk slet ikke ser ens content eller kan lide det man laver.
    Det er da meget federe at så have færre følgere, men ægte mennesker, som rent faktisk kan lide det man lægger op.
    Ja, man kan kun skuffe sig selv med alle de købte likes og følgere, og jeg håber at folk snart indser det. Men jeg tvivler. ❤️

    Det er en hård branche, men hold nu op hvor er det også fedt, når man så opnår noget med det – på fair vis!
    ❤️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Stephanie

      Mange tak mus! Jeg er fuldstændig enig i hvad du skriver. Dejligt du havde lyst til at dele din mening <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tekla

    Jeg har faktisk brugt en gruppe andre bloggere på den måde. Vi oprettede en chat og likede og kommenterede hinandens nye indlæg.
    Vi havde allesammen samme område nemlig mad og kunne derfor også hente inspiration hos hinanden. Den startede ud med 50 deltagere tror jeg, men svandt hurtigt. Til sidst var vi en lille hård kerne, som faktisk brugte chatten til alt muligt andet og fulgte hinanden, fordi vi fandt ligesindede i hinanden.

    En af madbloggerne foreslog dét og jeg tænkte, at det kunne da være sjovt at være med. Jeg har jo også fået noget ud af det. Ikke voldsomt mange flere likes eller følgere. Men i stedet nogle dygtige og spændende forbindelser og udvidet mit netværk.

    Jeg er helt enig i, at det er snyd, at deltage i store organiserede pods. Dét slår IG også hårdt ned på, når de finder dét. Det bør vi altså være hævet over.

    Men vi kunne godt danne grupper, som bloggere hvor vi hjælper hinanden mere. Det styrker også vores netværk og vores sammenhold som branche. Vi er jo en hel masse små individuelle virksomheder/personer, som ofte ser hinanden kun som konkurrenter. Hvor vi burde se hinanden som konkolleger i stedet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Stephanie

      Tak for at dele din holdning! Jeg er selv stor fan af at netværke, skabe relationer og hjælpe hinanden bloggere/instagrammere imellem, som b.la. kan foregå gennem mindre chatgrupper på IG, men jeg ser det slet ikke som pods, hvor det udelukkende går ud på at like og kommentere. Jeg er helt enig med dig i at vi bør være bedre til at se hinanden som kollegaer fremfor konkurrenter i vores branche! 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

 

Næste indlæg

Spa i Svensk idyl