Italien i hjertet af København

Rejsekaos, depression og kaffeproblem

Jeg vågnede i morges efter at have sovet godt og uafbrudt i en blød dobbeltseng, under en varm dyne og iført en strikbluse. Det er en modsætning til hvordan jeg ellers har sovet den forgangne uge, på min årlige ferie med min familie. Som jeg nævnte i forrige indlæg (HER) og som du garanteret har set på min Instagram HER) har jeg nemlig været en uge i Grækenland – nærmere paradisøen Lefkas.

Egentlig har jeg planlagt at lave et dybdegående indlæg om min ferie, hvad jeg lavede og dele mine outfits, så det bliver der ikke talt om i dette indlæg. Som titlen afslører skal dette nemlig handle om rejsekaos, depression og et kaffeproblem. Lige nu sidder jeg nemlig i stuen og føler mig en smule rastløs. Jeg ved egentlig ikke rigtig hvad jeg skal tage mig til at lave; jeg har pakket ud og handlet ind, så vi igen har noget spiseligt i køleskabet.. Andet har jeg egentlig ikke overskud til, for vi landede på dansk jord i nat og det eneste jeg har lyst til at lave er at ligge på stranden foran vores lejlighed på Lefkas.. Den sidste uges tid er jeg vågnet op til en vidunderlig udsigt og tilbragt dagene på stranden under varm sol og fantastiske omgivelser.. I morges da jeg vågnede var jeg lidt forvirret og havde mest af alt bare lyst til at sove videre.. Det er lidt deprimerende at komme hjem til regnvejr.. Heldigvis har jeg købt ind til græsk salat og tzatziki i aften, men inden jeg vil gå igang med at forberede maden, har jeg brug for at komme ud med mine tanker som jeg sidder med lige nu. Af en eller anden mærkelig grund, gik alt der havde med flytransport til og fra Grækenland galt og noget af det der skete, var langt over mine grænser.. Jeg har aldrig været specielt vild med at flyve og da vi sad og skulle til at gå ombord i Kastrup Lufthavn, valgte flyselskabets bagagepersonale at strejke uden varsel og vi vidste ikke om vi overhovedet kom afsted på ferie.. Heldigvis gik der ikke mere end en time før vi igen kunne gå ombord på flyet og sætte kursen med Preveza Lufthavn.

I går skulle hjemrejsen bestemt heller ikke gå uden problemer. Først blev jeg tilbageholdt i security, hvor jeg næsten blev overfuset af en græsk magtbegæret securitymedarbejder og i et øjeblik frygtede jeg virkelig hvad der skulle ske.. Jeg har prøvet at bippe et par gange i lufthavnen herhjemme, men intet af det kan på nogen som helst måde måle sig med det jeg oplevede i går.. Da vi så efterfølgende sad i flyet, på 2. række efter en af nødudgangene bemærkede de omkringsiddende (inklusiv min familie og jeg) en kvinde der opførte sig meget atypisk og hev efter håndtaget på nødudgangsdøren.. Det var kort inden vi skulle påbegynde flyvningen og min far tog straks handling og bad flypersonalet om at håndtere problemet. Vi var en del der var bange for at hun skulle rive håndtaget op og så egentlig helst at hun blev flyttet til en anden plads. Flypersonalet besluttede dog at hun skulle blive siddende, mod at der blev holdt et vågent øje med hende og det resulterede i at vi var flere der ikke fik et roligt øjeblik på hjemrejsen.. Hun skulle eftersigende have flyskræk, hvilket var grunden til at hun opførte sig atypisk.. Det er selvfølgelig synd at det er så slemt, at man ikke kan være i sin egen krop, blackouter og skal holdes med fast hånd for at blive siddende roligt i sædet.. Men under hele hjemturen havde jeg (og mange andre passagerer) en konstant frygt for at hendes pludselige (og ret voldsomme) bevægelser skulle få nødudgangsdøren til at gå op.. Den bedste løsning havde (hvis du spørger mig) været at hun blev rykket andetsteds, så det ikke gik ud over alle de omkringsiddende.. Jeg var i hvert fald lettet da vi landede på dansk jord i god behold, selvom jeg ikke ligefrem ser frem til min næste flyvetur efter disse oplevelser..

Noget andet jeg havde set frem til her til eftermiddag, var min sædvanlige instant kaffe – denne gang med mandelmælk.. På ferien havde jeg købt en langtidsholdbar mælk (som jo er det eneste mælk man kan få dernede) og i modsætning til den danske økologiske minimælk, har det en helt speciel og sød smag. En smag der går rigtig godt til mine daglige kopper instant kaffe. Derfor slog det mig at jeg ville købe en mandelmælk og se hvordan det smagte i min kaffe. Til min skuffelse blev resultatet alt andet end tilfredsstillende.. Den skilte og mælken satte sig i nærmest levende klumper, så som du kan gætte dig til fandt jeg ikke ud af hvordan det smagte.. Jeg er lidt ærgerlig, for jeg vil helst ikke smide mælken ud (Den koster 25,-!!! i Netto) og derfor vil jeg blive umådelig glad hvis du har opskriften på hvordan man ikke får en kaffe med mandelmælk der skiller.. Råd tages imod med kyshånd!